Våre tapninger

De ni første tapningene, med Skottland i bakgrunnen. Alle single cask, og med en gjennomsnitts ABV på over 57 prosent. Under presenteres de tapningene enkeltvis, med den beskrivelsen vi gav til medlemmene. (Foto: Arne Bjørøen)

(TO BE CONTINUED)

BRUICHLADDICH 12YO
Norsk whiskyforbund har sikret neste tapning (#2 – 2016). Det er en single cask Bruichladdich, og den er planlagt tappet i april. Det kun er snakk om 60 flasker.
Laddie’n ble lagt på fat i november 2003. Fatet er en refill sherry hogshead. Whiskyen holder cirka 63 prosent alkoholstyrke i fatet, og den skal blandes ned til 55-58 prosent.
Det er destillerilegenden Jim McEwan som har passet på fatet siden det ble tappet. Han har gitt whiskyen en siste runde i et Rivesaltes-fat – med et forbløffende  resultat.
Det er et privateid fat der eierne kun vil ha tre kasser hver (54 flasker totalt). Alex Bruce i Adelphi fikk smake det privateide fatet, og han tente umiddelbart. Det er grunn til å nevne at Adelphi er beryktet for å være meget kresne ved utvelgelse av fat. Så Adelphi tar en stor del av fatet, mens Daracha sikret 60 eksklusive flasker til Norge. Vi får logo og egen tekst på etikettene. Prisen er kalkulert til 1400 kroner per flaske (0,7 l).
Kontaktene i klubbene har fått forespørsel og vi får inn ønsker om antall før vi fordeler flaskene etter en nøkkel hvor vi tar hensyn til klubbenes størrelse. Vi forventer rift om flaskene ettersom mengden godsaker er begrenset – gjennomsnittlig 9 cl til hvert medlem i Forbundet.
Skribent Jim Murray har fått snusen i dette fatet og bedt om en sample. Han vil anmelde Laddie’n i Whisky bible 2017.
Hvordan han vurderer og skriver, vet vi ikke. Inntil videre, her er en smaksbeskrivelse fra Bruichladdich:
“This whisky has excellent colour and has big influence from the sherry cask with lots of toffee, caramel and brown sugar notes on the nose. On the palate it is very woody with plenty of vanilla, burnt sugar and dark fruits (dates & raisins) from the cask. I would recommend adding a little water prior to bottling to reduce strength into the mid-fifties. Overall, this is a very good cask, however it should be bottled soon to prevent the wood influence becoming too strong.”

GLENDRONACH 2003 12 YO
Vi kan nå endelig presentere en del endelige fakta om vår første utgivelse:
Destilleri: GlenDronach
Alder: 12 år