Whisky tappet eksklusivt for Norsk whiskyforbund

Styret kan nå, endelig og med stor glede, fortelle at det nærmer seg utgivelse av den første whisky tappet eksklusivt for Norsk whiskyforbund. Vi har brukt en del tid på å undersøke forskjellige muligheter og forskjellige tilbydere. Vi landet til slutt på GlenDronach Distillery. Dette er et destilleri kjent for en bred rekke med standardutgivelser, samt mange single cask-utgivelser, alt med gjennomgående høy kvalitet.

Alle de endelige fakta om whiskyen er ennå ikke spikret, da den ikke er tappet på flaske ennå. Men fat er valgt og beslutningen tatt. Det vi kan røpe allerede er følgende:

• Single cask
  • Cask strength – i området 55 %
  • Selvsagt ingen farge eller kaldfiltrering
  • Destillert i 2003 – fyller 12 år før den tappes på flaske
  • Finish på vinfat
  • Prisen blir godt under 1000 for en helflaske (70 cl)

Tre av styrets medlemmer har luktet, smakt og smattet på noen samples, og den valgte whiskyen lover meget godt!

Målet er at dere skal kunne kjøpe whiskyen og ha den i hånden senest til Oslo whiskyfestival, altså november-slippet på polet. Får vi det til før så får det være en positiv overraskelse.

Det vil bli sendt ut informasjon til kontaktperson i alle medlemsklubber med det aller første. Vi trenger tilbakemeldinger på hvor mangel flasker den enkelte klubb kan tenke seg, slik at vi får en ide om hvordan vi best skal fordele godene.

Vi har fått meget god hjelp av importøren Cask Norway i dette arbeidet.

Hilsen Styret ved Thomas Øhrbom