Årsmøteplanlegging og besøk hos Berentsens

Den årlige tradisjonen tro for styret i Norsk whiskyforbund så samlet styret seg igjen fysisk – og for egen regning – denne gang på Jæren. (sak om innkalling årsmøtet, se under)

Berentsens`Fred (foran t.v) og destillatør Hans (t.h) samt styremedlemmer og partnere. En høytidsstund.

Siste års treff måtte avlyses på grunn av koronasmittevernregler, men helgen 3. til 5. september i år ble det igjen endelig mulig å samles fysisk.

Fredag var det oppmøte hos Eivind og Wenche Mikkelsen på Lye med middag, whiskysmaking og en god prat. Fantastisk kjekt å kunne treffes igjen. Gjestene fikk rote rundt i whiskyhyllene og kunne smake på alle flasker som var åpnet, samt noen som ble åpnet for anledningen. Flere av gjestene hadde også med seg godsaker som vi alle fikk smake på.

Lørdag den 4. ble det en tidlig, men solid frokost, før vi dro på besøk til Berentsens brygghus og destilleri Egersund. Vi ble tatt veldig godt imot av Fred Berentsen og destillatør Johann «Hans» Brandstätter.

Fred Berentsen, femte generasjon på bryggeriet.

Først fikk vi en historisk gjennomgang fra Fred om bryggeriet, prosessen bak det å starte opp med whiskydestillering og spennende nyheter om å bygge lagerhall og besøkssenter i forlengelsen av underetasjen av brygghuset.

Lagerhallen blir bygget delvis under bakken, og vil kunne romme både et anselig lager av whiskytønner og et smakssenter i enden på hallen. Det blir mulig for besøkende å få med seg alt fra hvordan whiskyen blir produsert og lagret, fram til å smake på det ferdige produktet.

Også andre typer sprit de lager vil kunne bli presentert på smakssenteret. En kjempesatsing fra Berentsen som vi forstår er planlagt ferdigstilt i løpet av 2022. De som vil følge med på dette kan gå inn på berentsens.no og melde seg på nyhetsbrev.

Erfaren destillatør. Østerrikeren Johann «Hans» Brandstätter begynte hos Berentsens i mai. Han har lang erfaring også fra Skottland.

Deretter fikk vi en omvisning i lokalet for whiskyproduksjonen og en innføring fra Hans i hvordan prosessen foregår der. Hans har erfaring fra destillering i både Østerrike og Skottland og har tydeligvis gode kunnskap om destillering av ulike typer brennevin. Dette er nyttig i en bedrift som i tillegg til whiskyproduksjon også lager gin, akevitt med mer. Det var likevel mest interessant å høre hans tanker om destillering av whisky på Berentsens, bruk av ulike typer malt, hvor de tar middelkuttet i destilleringen og deres valg av ulike fat til å lagre whiskyen i. For oss virket det som Hans satte pris på spørsmål fra styremedlemmene og svarte åpent på alt vi spurte om.

Rett ved siden av produksjonslokalet ligger noen rader med fylte exsherry cask av høy kvalitet og noen exbourbon cask. Vi fikk lov å dufte og smake på råspriten/newmaken deres, og vi mener den er svært lovende.

De tidligste fatene som ble produsert blir fulgt godt med på, men selv om noe av whiskyen blir tre år i slutten av året forsikrer Fred oss om at ingen whisky vil bli lagt ut for salg før de mener den er moden nok.

6/8 av styret. Fra v. Rolf, Bjørn, Eivind, Morten, Laura og Katharina

Etter besøket hos Berentsens ble det tid til en liten strandtur på Ogna i det fine været før turen gikk tilbake til Lye der vi hadde styremøte. Hovedsaken her var på årsmøte den 31. september i Tønsberg, og på vår stand på Tunsberg whiskyfestival den 1. oktober.

Om kvelden ble det besøk hos Inger og Rolf Rettedal på Kverneland med god middag og en flott whiskysmaking i whiskyrommet deres. Utover kvelden ble det åpnet flere spesielle flasker til ære for oss.

Alle overnattet på Lye og stod opp søndag morgen til en sein men kraftig frokost før hjemreise.